Thursday, March 19, 2015

قتلا والدهما القعيد من أجل زنا المحارم.






أقدم شاب يدعي "ابراهيم" و شقيقته "آية" علي قتل والدهما المقعد و اشعال النار بجثته  للتخلص منه بعد اكتشافه علاقتهما الآثمة و خوفهما من افتضاح أمرهما. فقام ابراهيم (٢٠ سنة) و يعمل نجار مسلح بوضع سم في كوب عصير ليمون و أعطاه لوالده و للتأكد من موته قامت آية (١٣ سنة) بتسديد طعنات لوالدها بسكينة المطبخ ثم اتفقا علي اضرام النار في الشقة لطمس معالم الجريمة و تضليل التحقيق.


و في يوم الحادث تلقي المقدم عبد الحميد السبكى رئيس مباحث قسم شرطة العمرانية اخطاراً يفيد بنشوب حريق بشقة باحدي العقارات بالعمرانية فعلي الفور انتقل رجال الحماية المدنية إلي مكان الحريق و سيطروا علي الحريق الذي اسفر عن مصرع "طارق صبري" (٤٢ سنة) و بسؤال ابنائه أكدا أن الحادث نتيجة ماس كهربائي و انه لا توجد شبهة جنائية.


و أثناء التحقيقات كشف العميد على عامر رئيس مباحث قطاع غرب الجيزة والعقيد مدحت فارس مفتش المباحث الجنائي تورط الشاب و شقيقته في مقتل والدهما و بمواجتهما اعترفا بارتكاب الجرم الشنيع بسبب بخله الشديد و عدم انفاقه عليهم مع العلم انه أصيب بمرض أفقده الحركة و مع تكثيف التحريات التى أشرف عليها اللواء محمود فاروق مدير الإدارة العامة لمباحث الجيزة اتضح أن الشاب و شقيقته تجمعهم علاقة جنسية و أنهما قتلا والدهما حتي لا ينكشف أمرهما, و بمواجهة المتهمين أقروا بصحة الواقعة, فتم تحرير محضر بالواقعة و أحيلا للنيابة التي أمرت بحبسهما ٤ أيام علي ذمة التحقيق.

Wednesday, March 18, 2015

ليه متتجوزش لما ممكن تتجوز؟





لاحظت في الآونة الأخيرة اعتراض الشباب علي الجواز و اعتباره علي حد قولهم "نظام اجتماعي فاشل" في حين انه أنجح علاقة خلقها ربنا .. و بسؤالهم عن السبب كانت أول جملة بتتقال هي "عشان أعيش حياتي" بس هو مين اللي قال ان الجواز هو نهاية الحياة؟ الجواز ده بداية لحياة جديدة مليئة بالحب و العشق و الدلع و علشان احنا مع بعضينا و لأول مرة لوحدينا و كده 


أحب أوضح النقطة الوحيدة الفاصلة في الموضوع ده .. ألا و هي ان الزواج الناجح متوقف علي حاجة. واحدة. بس. مفيش غيرها: الزواج بــــــــــمرأة مصـــــــــــــريـــــــــــــــة و زي ما بيقول المثل: اتجوزت مصرية؟ لأ .. يبقي متجوزتش.


 عزيزي قارئ هذا المقال، أحب أوضحلك أهم عشر مميزات للزواج بمرأة مصرية أصيلة، اه والله أصيلة
 :فعلي سبيل الذكر لا الحصر


الميزة الأولي

تمتاز المرأة المصرية بالوش المريح المبتسم علي طول، اللي هو تصحي الصبح علي وشها السمح ده و تبتدي تباشر يومك اللي غالباً بيكون انتهي من اللحظة دي.


الميزة الثانية

المرأة المصرية تمتاز بالهدوء و الصوت الناعم الجذاب، عمر ما صوتها يعلي في أي مشادة كلامية بينك و بينها بالعكس دي بتلتزم الصمت، و أكبر دليل علي كده، انها بتنهي كلامها ب "خليني ساكتة أحسن" .. ها؟ بتلتزم الصمت ولا مبتلتزمش؟


الميزة الثالثة

سألوا زمان دكتور دايت اغريقي "ما هو الجسم المثالي؟ قال اسألوا المرأة المصرية" مقالش الفرنساوية مقالش الروسية. قال اسألوا ميــــــــن؟ المصـــــرية يا ولاد.
 و يرجع السبب لكون المصرية نازلة بتركيبة جسم مختلفة، و الدلـــــــيل انك لو سألتها مثلاً عندك كرش؟ حتقولك كرش؟
 يعني ايه كرش أساساً؟ مانعرفوش ماشُفناهوش مقابلناهوش .. كلنا نازلين زي ما بقولك كده من غير كروش ولا أي شحوم أو لحوم.


الميزة الرابعة

المرأة المصرية بتكره اللت و العجن .. المرأة المصرية لا تحكي في المحكي .. دايماً عندها مواضيع جديدة و متنوعة لأ و كمان شيقة
تحب تسمعها كده و حيعجبك اختيارها للمواضيع اللي في غايــــــة الروعة و أهم ميزة أنها لو حست انك بس بــــــــــس مش قادر تسمع .. حتسكت علي طول .. حتكمل كلام؟ مين قال كده؟ .. حتمسك قرقوشة ودنك و تزن جواها؟ ده كلام يتصدق بردو.


الميزة الخامسة

لو سألت المرأة المصرية "مالِك؟" حتجاوب عليك بمنتهي الســـــــرعة و الوضــــــــوح و الصراحــــــة و حتقولك "مضايقة من "كذا، كذا، كذا" .. لا حتقولك "مفيش" و العياذ بالله و لا "اعرف انت" ولا "شوف انت" و لا الكلام الفارغ ده
 المرأة المصرية لا تلف .. لا تدور.


الميزة السادسة

ترتاد المرأة المصرية دائماً صالونات التجميل و الكوافيرات و الذي منه عشان تظهر في أحسن حال و صورة قدامك و مش مجرد أول سنة جواز .. لأ حتي بعد ما تبلغ أرزل العمر حتفضل مهتمة بمظهرها


الميزة السابعة

تعتمد المرأة المصرية اعتماد كلي في اتخاذ قرارتها علي ما يقوله لها عقلها و علي المنطق .. فهي لا تستعين لا بآراء سوسن ولا عفاف .. ولا تشرك أحد في حياتها الزوجية .. انما هي تحافظ علي خصوصية هذه العلاقة و علي أسرارك بالتبعية.


الميزة الثامنة

 أول لما تتجوز مرأة مصرية و تدخلها ما بين أهلك .. حتلاقيها انسجمت معاهم و بتحاول توطد العلاقات بينها و بينهم و بالذات ٣ أشخاص: أمك, أختك و سلفتها
و حتلاقيها كمان بتستني زيارة أهلك من الاسبوع للاسبوع .. و عمرها عمــــــرهـــــــا ما تتخانق معاك يوم الزيارة الصبح لا تفهم انها بتتلكك لا سمح الله عشان متروحش لأهلك و العياذ بالله.


الميزة التاسعة

 يوجد أقاويل و مزاعم ان المرأة المصرية "نكدية" و ده بلا شك افتراء و كذب بين .. فهي كائن بطبعه يبث الفرحة و السعادة   تتناقش في أي موضوع بشكل موضوعي بحت و تستند علي المنطق و العقلانية .. و بمجرد انتهاء أي موضوع أو جدال ما بينكوا بتقفله تماماً طول مدة زواجكم .. و عمرها ما تجيب سيرة أي. موضوع. قديم.


 الميزة العاشرة

علي عكس اشتهار مصر بالدراما بتاعتها .. فالمرأة المصرية لا تتصف بالدراما ولا "بالأفورة" ولا بالتهويل بالتبعية .. انما هي بتدي كل موقف علي قد اللي بيستحقه بالضبط .. متجريش بقي تعيط و لا تصوت و لا بتهول المواضيع اطلاقاً
 ده أنا سمعت عن بعض الزوجات الغير مصريات بيعملوا حاجة غريبة جداً .. ممكن يحصلها موقف مش لطيف مع احدي صديقاتها بس تتخانق مع زوجها و ممكن كمان تحمله مسؤولية اللي حصل .. لأ دي كمان ممكن تقعد ٣ أيام مكتئبة في البيت .. و ده موقف مبيحصلش في البيت اللي فيه زوجة مصرية.




يا بخته .. يا سعده يا هناه  اللي يظفر و يفوز بزوجة مصرية .. طبعاً مش كل المصريات فيهم المزايا دي .. فممكن تقل ميزة تزيد ميزة .. بس خلينا متفقين ان الغالبية العظمي من المصريات بيتمتعوا بكل المزايا الجميلة دي.

يا رب اديني ثواب و صحة و مال و عيال علي قد صدقي و أمانتي في توصيل حقائق كانت غايبة عن الشباب. اللهم بلغت اللهم فاشهد.






Tuesday, March 17, 2015

ضابط شرطة يقتحم مدرسة لخطف أبناء زوجته بالفيوم




قام ضابط شرطة باقتحام مدرسة سرسنة للتعليم الأساسي التابعة لمركز طامية بمحافظة الفيوم لخطف أبناء زوجته من طليقها حيث قام باقتحام المدرسة بعدد من المدرعات و سيارات شرطة لخطف ريم غلاب بالصف الثالث الابتدائي و كريم غلاب بالصف الأول الابتدائي الذين هم في حضانة والدهما أيمن غلاب.

قامت أم الطفلين بانتحال شخصية مفتشة بوزارة التربية و التعليم من أجل دخول المدرسة ثم توجهت مباشرة نحو فصلي الطفلين و حين علم مدرس احدي الفصلين أن الطفلين في حضانة والدهما، طلب منها الخروج و عندما خرجت قامت بإجراء مكالمة تليفونية لزوجها الذي قام باقتحام المدرسة بمدرعة و ثلاث سيارات للشرطة و قام بخطف الطفلين كريم و ريم داخل المدرعة إلي أن تجمهر الأهالي حول المدرعة و أجبروا ضابط الشرطة علي إنزال الطفلين.

أصرت إدارة المدرسة و الأهالي علي عدم خروج مدرعة و سيارات الشرطة لحين وصول والد الطفلين الذي اتهم فيما بعد بالتعدي علي الشرطة رغم أنه يعاني من بتر في قدمه اليسري إثر حادث، و لا يستطيع الوقوف دون عكاز.

يذكر أن أم الطفلين قد قامت بمحاولة سابقة لخطف طفليها من أمام المدرسة منذ حوالي شهرين.

تقتل أبنائها لتتزوج بعشيقها.





قامت ربة منزل تدعي سلوي أ. بقتل أبنائها الثلاث نورا و نادين (٣ سنوات) و شقيقهما الأكبر مهند (٥ سنوات) في قرية شرباص بدمياط من أجل عشيقها التي تعرفت عليه عبر موقع للتواصل الاجتماعي, و اتفقت معه علي الزواج فور الانفصال عن زوجها لكنه شرط التخلص من الأبناء.

اكتشف الوفاة والد المجني عليهم (٣٦ سنة) عند ايقاظهم و رجح أن تكون سبب الوفاة تناول وجبة مسممة في اليوم السابق حيث تناولوا وجبة عشاء مكونة من "خضروات و حلويات" و أفاد أمام النيابة انه "لا يتهم أحد"

  قام رجال مباحث دمياط بالتحريات للكشف عن أسباب و ملابسات الحادث بعد أن تلقي اللواء حسن البرديسي, مدير أمن دمياط اخطار يفيد مصرع ثلاث أطفال أشقاء في ظروف غامضة. فقام بتشكيل فريق بحث لكشف لغز الجريمة و بتكثيف التحريات اتضح ان الأم علي علاقة بشاب بالقاهرة و بينهم محادثات عبر الشات و التليفون المحمول و بتضييق الخناق اعترفت الأم بارتكاب جريمتها من أجل الزواج بعشيقها.

 فقررت الأم بالتخلص من ابنائها حيث قامت بكتم أنفاسهم باستخدام سلك كهربائي ولحاف كما قامت بالاستيلاء علي مبلغ ٢٥ ألف جنيه من زوجها و أوهمته أنه حادث سرقة.

 فرضت قوات الأمن المركزي كردون أمني حول المنزل لحين تمثيلها الجريمة و أمرت نيابة فارسكور بحبس الأم ٤ أيام علي ذمة التحقيقات.